3 Mayıs 2014 Cumartesi

DÜŞEN DEĞER İTALYAN FUTBOLU




 Küçükken sanırım Sky Sport ya da Tv8'de İtalyan Ligi Serie A yayınlanırdı. Tabi o zamanlar 5-6 yaşında olduğumdan takımları pek bilmezdim, oyuncuları bilmezdim ve taktikler hakkında hiç bir fikrim yoktu.
2-3 yıl sonra Fifa 2004-2005 oynayarak İtalyan Ligine olan ilgim daha da arttı çünkü hep Milan'ı alırdım ve o harika kadroyla harika işler yapardım. Kimler yoktu ki? Kalede Dida, defansta Nesta, Maldini, Costacurta, Cafu, Kaladze, Serginho, orta sahada Pirlo, Gattuso, Seedorf, Rui Costa, ilerisi ise şenlik gibi Inzaghi, Shevchenko ve yedekten gelip attığı gollerle beni rahatlatan Jon Dahl Tomasson!  Tabi sadece Milan değil, Juventus'a da bir sempatim vardı. 6 yaşındayken gördüğüm ve etkilendiğim, hala kaleye geçince idolüm olan Gianluigi Buffon, takımın yıldızı Del Piero ve çok sevdiğim Pavel Nedved sempatimin üç büyük nedeni. Hala da bu iki takımı pek ayıramam ya, o ayrı konu.

 Oyunla beraber takımları öğrendim, Lecce, Lazio, Parma, Roma, Modena, Livorno ve hatta Messina ile Reggina! Bunları öğreniyordum ve ne zaman televizyonda Serie A'yı görsem oturup izlerdim. Bu lig bana büyüleyici gelirdi ve en sevdiğim lig olurdu. Sokakta top oynarken Ronaldinho ya da Ronaldo değil Shevchenko olurdum, kalede ise Buffon, tabi yeteneklerim o ölçüde olmasa da öyle seslenirdim kendime.

 Peki ben bunları neden anlattım? 10 sene önceki İtalyan futbolunu gözünüzün önüne biraz da olsa getirebilmeniz için. Tabi bir de benim görmediğim, İtalyan futbolunun, özellikle Milan'ın Avrupa'yı domine ettiği, bir dönem var ama şahit olmadığım için yazmıyorum. Peki ya günümüzde? Ne yazık ki İtalya Ligi bir kalite olmaktan uzak. O zamanki efsanelere, rekabete ve futbola sahip değil, hatta yanından bile geçemez.  Zaten yıllarca ligde hep bir domine takım söz konusu oldu. Juventus küme düştükten sonra Inter ligi 5 sene domine etti, daha sonra Milan bir sene şampiyon oldu, arından ise küllerinden doğan Juventus şampiyon oldu ve bu sene de şampiyon olmasına çok az kaldı. Şu an en yakın rakibi Roma'nın 9 puan önünde ve 3 maç kaldı ligin bitmesine. Bu hafta ilan etmesi büyük ihtimal.





 Peki ne oldu da bu lig bu duruma geldi? 2002-2003 Şampiyonlar Ligi finalistleri çıkartan bu lig nasıl oldu da bu duruma düştü? Bunun cevabını veremeyeceğim ama lig kendini yenileyemedi desem doğru olacak. Boşa para harcadılar ve ekonomik kısıntılara gittiler. Ayrıca eskisi gibi büyük yıldızlar yok ligde.  Bir zamanlar dünyanın en iyileri bu ligdeyken artık İngiltere ve İspanya'yı hatta paranın kendilerini çektiği Fransa'yı tercih ediyorlar.  Inter ve Milan. İki aynı şehrin takımı kadrolarını yenilemedi, efsanelerine güvendi ve şu an durumları ortada.Inter'in yeni bir sahibi olsa da para her zaman başarı getirmiyor. Milan ise Berlusconi yönetimi altında harika seneler yaşadı ama gün geldi, Maldini emekli oldu, Gattuso, Pirlo gitti hatta Seedorf takımın başına geldi! Belki de Berlusconi'nin hırsı da gitti? Takımın satılacağını yalanlasa da neler olacağı hiç belli olmaz eski İtalyan Başbakanının ne yapacağı.

 Şu an ligin tepesinde dediğim gibi Juventus var. Roma ve Napoli onu takip ediyor. Şahsen iki takımın oynadığı futbolu beğeniyorum. "İtalyan futbolu sıkıcıdır" klişecilerinin ağzını tutkalla yapıştıran iki takım adeta. 1 saat önce Napoli, güzel bir maçta Fiorentina'yı yenip İtalya Kupasını kazandı. Roma ise yeni yapılanması ile hem heyecan veriyor hem de 2001'den beri gelmeyen şampiyonluk için umut veriyor. Takım sene başı oldukça iyi gitse de daha sonra bocaladı. Seneye belki de?

 Takımların Avrupa'daki durumu nasıl peki? Bir zamanlar Şampiyonlar Ligine finalist çıkaran hatta kupanın sahiplerini bünyesinde barındıran bu ligin Avrupa'daki rakiplerine göre durumu ne? Pek iç açıcı değil. Mourinho döneminde Şampiyonlar Ligini alan Inter ne yazık ki bu sene Avrupa'da boy göstermedi. Napoli az kalsın Şampiyonlar Liginde gruplardan çıkacakken son iki maçta çıkamadılar. Haklarını yememek gerek, grupları bu sezonun ölüm grubuydu ve çıkamamaları pek sorun değildi, zaten ucundan döndüler. 3. olup Avrupa Ligine düştüler, bir tur geçtiler ama ikinci turda Porto'ya elendiler. Milan ligdeki kötü gidişe rağmen Avrupa'da gruptan çıktı ama bu senenin Şampiyonlar Ligi finalistlerinden birisi olan Atletico Madrid'e son 16'da elendi. Udinese ise Avrupa Ligine katılmak için ön eleme turları oynadı ama Slovan Liberec'e elendi. Fiorentina ise Avrupa Liginde iyi iş çıkardı ama son 16'da Juventus'a elendi. Juventus'ta buralara zaten Galatasaray yüzünden düştü, ya da kar mı demeliyim? Öyle ya da böyle Galatasaray karşısında son dakikalarda kalelerinde gördükleri gol yüzünden Avrupa Ligine gittiler ve burada yarı finale kadar çıktılar ama Benfica'ya kaybettiler. Zaten bu maç bana "Koskoca İtalya Ligi ve takımlarının durumuna bak" dememe neden oldu ve bu yazıyı yazmama sebep oldu. Juventus her ne kadar yarı finale gelse de Avrupa Kupalarındaki son İtalyan takımıydı ve kendisinden kadro kalitesi ve maliteyi olarak zayıf olan Benfica'ya elendi.

 Peki her şey kapkara mı? Elbette hayır. Her ne kadar fazla yıldız olmasa da, bir zamanlar sahip oldukları efsanelere sahip olma şanslarına sahipler. Nasıl mı? Ellerinde oldukça fazla yerli veya yabancı genç yetenek var. Pogba, Immobile (24 yaşında olsa da harika bir oyuncu olma potansiyeli var) , El Shaarawy, Domenico Berardi Kovacic, Montpellier'de kiralık olarak forma giyen M'Baye Niang, Milan'ın beki De Sciglio, Icardi, Gabbiadini, Destro, Llajic, Jedvaj, Insigne, Jorginho... Daha çok çıkar ama listeyi uzatmaya gerek yok. İtalyan futbolu için hiç bir şey bitmiş değil. En azından geleceği kurtarabilecek oyuncuları var. Peki şu an İtalya Ligi izlemeye değer mi derseniz "Bir göz atın" derim. Özellikle içinde bulundurduğu gençler ve eski rekabetin gelebilecek olma potansiyeli bile gelecek için insanı heyecanlandırıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder